Hoe kun je goederen schadevrij transporteren?
Geplaatst op
Transport is niet zonder risico’s. Het kan altijd gebeuren dat goederen beschadigd raken, zowel tijdens het laden en lossen als tijdens het transport zelf. Dat leidt tot tijdverlies en frustratie, vooral als het gaat om dure goederen of unieke stukken. Om dit ongemak zo veel mogelijk te vermijden, benoemen we een aantal aandachtspunten bij het transport van goederen.
Voor vertrek
Zorg altijd voor een geschikte, stevige verpakking voor je goederen. Als de producten op een pallet staan, zorg er dan voor dat ze niet over de rand komen om te voorkomen dat ze tegen naburige objecten of een andere pallet worden geduwd. Palletranden zijn altijd aan te raden bij transport per pallet. Op dozen kun je stickers aanbrengen met het woord ‘fragiel’, ‘No stack on top’ of richtingspijlen om de chauffeur te laten weten dat hij de goederen niet ondersteboven mag plaatsen.
Controleer of de transporteur de goederen heeft vastgezet. Als alle goederen tegen elkaar gezet kunnen worden, zijn er minder spanbanden of spanlatten nodig. De gouden regel: als de goederen te veel worden vastgezet, kan er tijdens het transport een verbrijzelingsgevaar ontstaan. Als de lading helemaal niet wordt vastgezet, wat een absoluut no-go is, kan alles gaan bewegen, schuiven of kantelen en veel schade veroorzaken.
Op de weg
Met deze voorzorgsmaatregelen kan er op de weg niet te veel fout gaan. Maar de zending is altijd vatbaar voor schade wanneer de transporteur de goederen herindeelt. Dit is wat er standaard gebeurt in veel distributie- of joint-cargo netwerken. Houd er rekening mee dat elke wijziging potentiële schade aan de goederen met zich meebrengt, dus hoe meer handelingen, hoe beter de verpakking zou moeten zijn. Als alle goederen direct naar de eindbestemming getransporteerd worden vermindert het risico op schade aanzienlijk.
Bij aankomst
Zorg ervoor dat duidelijk het aantal, de grootte, het gewicht en de staat van de goederen zijn vermeld. Maar nog belangrijker is het om met de ontvanger van de goederen af te spreken om de verpakking bij aflevering grondig visueel te controleren voordat de vervoerder weer vertrekt. Als de ontvanger schade vaststelt, dient hij dit op de bon aan te geven voordat hij ondertekent. Dit is de enige manier voor de verzekeringsmaatschappij om de schadeclaim in ontvangst te nemen. Indien dit niet op de vrachtbrief is vermeld, wordt het beschouwd als schade die na de levering is ontstaan. De verzekeringsmaatschappij dekt dit dan niet.
Gerelateerde berichten
Duurzame klapkratten voor milieuvriendelijke logistiek
In de voedingsindustrie is het steeds belangrijker om duurzaam aan het werk te gaan. Je ziet de druk vanuit de overheid de overheid op de boeren,...
De nieuwste trends bij beursstands
Ook op een beurs zijn er continu nieuwe trends waar te nemen. Ontwerpers van stands maken gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden en hypes...